Nema ničeg lepšeg nego da provedete nekoliko dana van kuće u prirodi. Za mnoge ljude je planinarenje lek, ali šta ćete uraditi ako zadobijete neku povredu u divljini?

Bitno je da na planinarenje pođete sa unapred pripremljenim osnovnim setom za prvu pomoć i dovoljno vode da ne ostanete žedni. Pazite kuda hodate, spakujte užinu i povedite sa sobom prijatelja na koga se možete osloniti – to je sve što vam treba u slučaju da se dogodi neka nesreća.

Uprkos svemu povreda se ponekad desi u nezgodno vreme, pa bilo da ste dobro opremljeni ili ne evo nekoliko saveta koje treba da imate na umu ako se povredite tokom planinarenja.

Dehidratacija

Glavno pravilo je da uvek (uvek!) morate poneti vodu sa sobom. Ako ožednite najbolje je da uzimate male gutljaje na svaka dva minuta, jer ako se odjednom napijete puno vode biće vam teško u stomaku. Ako vam pripadne muka i krenete sa povraćanjem samo ćete izgubiti još više vode iz organizma, a to vam najmanje treba dok ste na planini.

Kada se oporavite posle malih gutljaja vode možete popiti tečnosti još koliko želite. Ako nemate vode kod sebe, šetajte po hladovini da smanjite znojenje i dodatni gubitak vode iz organizma koliko god je moguće. Nemojte piti tehnički neispravnu, nesterilisanu vodu, a posebno ne onu iz stajaćih voda.

I naravno, učinite sebi uslugu i investirajte u bocu za vodu koju ćete nositi kada pođete na planinarenje.

Povrede nožnog članka

Povreda članka je jedna od najčešćih povreda na planinarenju. Jedan pogrešan korak i tu je. Osim što je iznurujuće bolna, nećete moći normalno da hodate pa će vam to upropastiti planinarenje.

Generalno, stručnjaci preporučuju da pratite “RICE” (skraćenica od engleskog Rest-Ice-Compression-Elevation) metodu kada zadobijete ovu povredu. Prvo zastanite i odmorite se, zatim stavite ako je moguće led ili nešto hladno na povređenu nogu, a onda kompresija i elevacija te noge. Ponavljajte ovo na svaka dva sata koliko je potrebno.

Ako ništa drugo oslonite se na prijatelja ili na štap da ne bi učinili povredu još gorom. Kada se vratite u šator procenite ozbiljnost povrede i upotrebite RISE metodu. Vrlo je bitno da u proceni povrede znate kada morate da se obratite lekaru jer izbegavanje stručne pomoći može samo pogoršati povredu.

Povrede povezane sa visokom ili niskom temperaturom

Još jedan problem na koji planinari nailaze što se tiče povreda su povrede zadobijene od sunca. Čak i kada je dan oblačan, moguće je zadobiti opekotine ili sunčanicu u zavisnosti od toga na kojoj ste visini i od pokrivenosti tog predela drvećem.
Uvek sedite isključivo u hladovini i na opekotine stavljajte kreme sa aloja verom i hladne obloge. Ne bušite plikove, posebno ne nesterilnim predmetima jer će vam se rana inficirati.

Tu su i problemi povezani sa niskim temperaturama. Izbegnite hipotermiju tako što ćete se utopliti, posebno ako primetite da vam je hladno uprkos jačem fizičkom naporu. Smanjite nadmorsku visinu na kojoj ste ako je to moguće i pređite u topliji predeo. Budite u pokretu kako biste pospešili cirkulaciju.

Posekotine i ujedi

Ako vas ubode pčela, izvadite žaoku. Isto pravilo važi za trn ili druga mala strana tela od kojih možete dobiti infekciju ili iritaciju. Svi planinari koji znaju da su alergični na ujed pčele obavezno sa sobom treba da nose antišok terapiju.

Posekotine i ogrebotine prvo treba isprati alkoholom ili čistom vodom. Da bi izbegli infekciju nemojte za to koristiti vodu iz bazena ili ribnjaka. Nakon čišćenja i ispiranja rane, stavite antibiotsku mast i preko toga sterilnu gazu i zavoj.

 

Vidite, nije teško biti spreman za bilo koju nevolju koju paninarenje može doneti. Sada kad sve ovo znate bićete spokojniji kada pođete na planinarenje. Proučite uputstvo na setu za prvu pomoć kako biste uvek bili spremni šta god da vas snađe.

Izvor: clubtread.com

Da vaš online Biobella Magazin bude uvek samo na klik daleko od vas. Sačuvajte ovu stranicu!

(desni klik, a zatim „add to bookmarks“ ili „ctrl+d“ na tastaturi :))