Lepo vreme, sve cveta, sunce sija, boje su sveže, zelene, bele, roze i žute, a vi… a vi niste ni za šta osim za odmor, i još malo odmora i još malo leškarenja.. i za nešto slatko, naravno…

Prolećni umor nije zvanična dijagnoza ali ima svoju definiciju. Pod prolećnim umorom se podrazumeva stanje umora, letargije, nižeg nivoa energije pa čak i depresivnog raspoloženja koje se javlja na početku proleća. Dakle, nije do vas – dešava se i drugima.

A sad da vidimo o čemu se radi i šta možemo da uradimo po tom pitanju.

Kako kažu stručnjaci, stanje prolećnog umora je priznato i zna se da može biti izazvano različitim faktorima. Prolećni umor (springtime lethargy) može biti normalna reakcija na toplije vreme. Naime, tokom zime kad ima manje dnevnog svetla i toplote, organizam proizvodi više melatonina, hormona sna. Kao mede i mi donekle prespavamo zimu ili bar naš organizam uspori.

Kad se vreme menja, kad dan postaje duži, vreme toplije a svetla ima sve više, organizam oseća potrebu za buđenjem ali promena ne ide tako brzo i možemo osetiti određenu vrstu „mamurluka“ od spore zime, koji se manifestuje kao umor, nedostatak energije i „smušenost“. Ukoliko je ovaj „prelaz“ uzrok vaših tegoba, stvar će se uskoro srediti sama po sebi, samo imajte strpljenja.

Sa druge strane ovaj izraženi umor može biti uslovljen psihološkim faktorima kao što je distimija (poremećaj raspoloženja). Distimiju ćete prepoznati ukoliko sličan osećaj imate i u jesen, a naročito ukoliko se redovno ponavlja. Ukoliko patite od sezonskog poremećaja raspoloženja tokom većeg dela godine ćete se osećati odlično. Ipak na prelasku iz jednog godišnjeg doba u drugo, naročito na prelazu iz zime u proleće i iz leta u jesen, imaćete simptome depresije. Ukoliko prepoznajete ove simptome kod sebe važno je da se obratite stručnjaku kako bi vam pomogao oko savladavanja ovih “teških vremena”.

Uzrok prolećnog umora na koji možda najređe pomislimo jeste alergija. Sve je veći broj ljudi koji imaju alergije verovatno zbog načina života (stres), izloženosti aerozagađenjima, namirnicama lošeg kvaliteta (punih aditiva). Osim dobro poznatog curenja nosa, suzenja očiju i kašlja i umor može biti simptom alergije naročito ukoliko je u pitanju inhalatorni alergen koga na proleće ima na pretek. Redovno ispiranje nosa fiziološkim rastvorom (slanom vodom) može značajno poboljšati disanje a time i smanjiti umor koji osećate.

Generalno preporuke za borbu protiv prolećnog umora ne razlikuju se puno od preporuka zdravog načina života koji inače promovišemo u BioBella Viti.

Šta jedete i kako živite uticaće i na prolećni umor. Preporučujemo da se polako ali sigurno bacite na vežbanje (ako ste prespavali zimu kao mnogi od nas). Počnite lagano, priroda u proleće inspirisaće svakoga te je možda najbolje da se polako podsetite svih onih mesta po šumama i gorama koje ste obilazili prošle godine. Dišite duboko, uživajte u svežem vazduhu, ali pratite svoj tempo jer nema mesta za preterivanje ako patite od prolećnog umora. Boravak u prirodi smanjiće i broj stvari koje morate da „hendlujete“ što će smanjiti „odlivanje“ energije. Zeleno i mirisno puni baterije, pa će boravak u prirodi biti ako ništa onda bar „ekonomičan“.

Što se tiče ishrane, sad bar možete da se opustite u uživate u svežim proizvodima i iskoristite to. Krenite na pijacu i polako, postepeno izbacujte turšiju i ubacujte rotkvice i mladi luk. Sad će još malo i voće ali sada, na početku proleća, povrće vlada i to treba prihvatiti oberučke. Manji a češći obroci vam neće oduzeti previše energije, a sprečićete i osećaj težine nakon obilnog obroka.

Prolećni umor postoji i ako ga osećate to je skroz OK. Polako se pokrenite, poštujte svoja ograničenja u količini i nivou energije i polako ali sigurno umarširajte u novo doba, pravac ka toplim danima i uživanju pored Dunava.

Da vaš online Biobella Magazin bude uvek samo na klik daleko od vas. Sačuvajte ovu stranicu!

(desni klik, a zatim „add to bookmarks“ ili „ctrl+d“ na tastaturi :))