Dan kad saznate da ste trudni je dan kad se sve menja. Ništa više neće biti isto. Biće ukakano, upiškano, glasno, neprestano, umorno, ali biće i najdivnije, najtoplije, najnežnije, najvažnije. Konačno, dolazi sa velikom odgovornošću što bez sumnje oseća svaka buduća mama.

Ako je ijedno vreme vreme da se hranite ispravno, to je vreme trudnoće. Vi i vaša beba delite krvotok, ona nema druge izvore nutrijenata nego one koje joj vi date. A da joj treba svega dobrog i to puno govori vam dovoljno svaka sličica sa ultrazvuka gde vidite da se vaša beba razvija neverovatnom brzinom. Za samo 9 meseci dvoćelijski organizam izrašće u predivnu bebu zahvaljujući hrani koju joj vi budete davali. Osim zdravlja na rođenju ishrana vaše bebe tokom rasta odrediće i zdravlje u detinjstvu, pa i kasnije u životu. Pored toga, trudnoća je drugo stanje koje i od vas samih zahteva dobru kondiciju i zdravlje.
Prvih 10-ak nedelja verovatno nećete biti ni za šta (osim za mučninu i povraćanje). U ovim zaista teškim momentima drugog stanja preporučujem đumbir kao jedini dokazani „lek“ protiv mučnine u trudnoći. Obzirom da je u prvom trimestru najviše izražen umor i pospanost sveže voće i povrće u koncentrisanim oblicima (sa dodatkom đumbira) bi mogli biti najbolji izvor. Smutiji, šejkovi i sve tečno što vam neće opterećivati stomak a da ipak unesete te dodatne benefite za majušno stvorenje koje pravi najvažnije korake u svom razvoju. Kad smo kod koraka – treba povećati i unos kalcijuma, te se bacite na mlečne proizvode svih vrsta (opet preporuka u tečnim oblicima) ili sojine, rižine i druge napitke sa dodatim kalcijumom.

U trudnoći se često javlja izražena želja za određenom vrstom hrane i narodski se kaže da to nije slučajno, odnosno da baš ta hrana sadrži ono što nam nedostaje u organizmu. Ja se sećam da sam „umirala“ za narandžama i kiselim kupusom (ovim drugim sve manje kako je trudnoća odmicala zbog dodatnog opterećenja zapreminom). Ne znam da li je to značilo da mi nedostaje C vitamin i vlakna ali je izgleda baš to ono što se preporučuje u trudnoći. (Na žalost) u trudnoći možete jesti samo 300kcal više što se vrlo lako pokrije sa 3 veća keksa ili šta vam je već preferencija u trudnoći. Ako „napadnete“ bilo koje sveže voće i povrće ne možete pogrešiti u trudnoći u bilo kom trimestru. Sveže voće i povrće je puno vitamina minerala i vlakana, a bez obzira na šećere ipak manje kalorično od bilo koje prerađene namirnice.

Trudnoća je period kad morate unositi dovoljno gvožđa. Ja sam pila suplement gvožđa jer sam tokom trudnoće bila vegetarijanac i moram priznati da je super radilo. Oba puta pred porođaj sam imala hemoglobin daleko iznad donje granice. Za vas koji ne želite da uzimate suplement, osim mesa, preporučujem spanać i drugo tamno lisnato povrće, pasulje, integralne namirnice, crnu čokoladu :)) Pored gvožđa za koje većina nas zna, vitamin A je takođe izuzetno važan u trudnoći. Možete ga lako naći prema boji povrća i voća. Tamno povrće i narandžasto i crveno voće su svi odlični izvori karotena različitih vrsta.

Za razvoj detetovog mozga važne su nezasičene masne kiseline i jod. Dobre masti naćićete u lešnicima, bademima, orasima, ribi. Joda ima dosta naročito u švapskom siru, krompiru, plodovima mora. Čuveni folati (što često i pijemo kao suplement) nalaze se u zelenom lisnatom povrću, leguminozama i govedini. Oni su važni za sprečavanje razvoja deformiteta kičmene moždine – spine bifide.
Možda nećete biti uvek raspoloženi da jedete pravu hranu, ali bi svakako trebalo da izbegavate alkohol, previše kofeina (gornja granica je 300mg), saharin (prolazi placentu i utiče na bebu), ribu sa visokim nivoom žive (verovatniji uzrok autizma od vakcine), nepasterizovane sireve (mogu da sadrže bakteriju listeriju), živu ribu (suši, takođe zbog infekcija).
Ako ste trudnoću započeli sa manjim viškom kilograma potrudite se samo da ne postane veliki višak jer gojaznost može uticati na tok i ishod trudnoće, kao i na zdravlje bebe. Ako ste začeli gojazni obavezno konsultujte nutricionistu, dijetetičara ili savetnika za ishranu pre nego što se bacite na strogu dijetu u trudnoći. Potrebna je velika veština i znanje da se obezbedi sve neophodno za bebin rast uz kalorijski deficit.

I konačno – vežbajte u trudnoći. Nema razloga da ne ostanete aktivni, pokretni, gipki i dobro raspoloženi i pored toga što se sve menja kosmičkom brzinom. Srećno!

Da vaš online Biobella Magazin bude uvek samo na klik daleko od vas. Sačuvajte ovu stranicu!

(desni klik, a zatim „add to bookmarks“ ili „ctrl+d“ na tastaturi :))