Kada temperature počnu da padaju i na planinskim vrhovima se polako počne pojavljivati sneg obično pomislimo da sezona planinarenja polako prolazi. Međutim, ako se ne uplašimo zime, ubrzo shvatimo da zimska planinarenja pružaju još više uživanja, izazova i prelepih pejzaža koji oduzimaju dah.

Čak iako ne živite blizu neke planine, možete pronaći pežačke staze u vašoj okolini. Zato nemojte ostati kod kuće celu zimu, iskoristite lokalne staze i isprobajte zimsko planinarenje.

Naravno, budite i oprezni i potrudite se da budete bezbedni prilikom pešačenja zimi. Lavine, smrznuto tlo i led predstavljaju ozbiljne pretnje. Nemojte planinariti po lošem vremenu, obucite se na odgovarajući način i budite svesni trenutnih uslova na stazi.

Zimsko vežbanje je dobro za vaše fizičko i mentalno zdravlje

Boravak napolju zimi može pomoći pri prevazilaženju tegoba i poremećaja vezanih za to godišnje doba. Ojačaće vaš imuni sistem i olakšati osećaj teskobe koji inače dolazi sa zimom. Provedite vreme sa svojim prijateljima i porodicom, iskoristite prednosti koje pružaju svež vazduh i fizička aktivnost jer je to svakako zdravija alternativa opsesivnom gledanju tv serija preko celog vikenda, takozvanom bindžovanju :)).

Planinarenje može biti zabava za celu porodicu, uključujući i kućne ljubimce. Zato se okupite svi zajedno, zgrabite svoju opremu i pravac planinarska staza!

Prestanite da doživljavate zimu kao nešto negativno

Sve do ove godine sam mrzeo zimu (to se obično podrazumeva kad si sa srednjeg zapada SAD:)). Zima je za mene obično značila sneg, hladnoću i led. Fokusirao sam se obično na negativne aspekte zime umesto da uživam u sezoni samoj po sebi. Zimsko planinarenje mi je pokazalo da sneg može biti i zabavan. Pažljivo odabrana odeća može učiniti da hladnoća više ne bude problem, a fokusiranje na pozitivne umesto na negativne strane zime na kraju čini ovo godišnje doba više nego podnošljivim.

Uživajte u čudesnoj lepoti zimske prirode

Samo prisustvo velike količine snega pretvara šumu ili planinu u eterični svet čudesa. A mirom ispunjen beskrajno slikovit pogled na šumu ili planinsko jezero prekriveno blještavim belim pokrivačem svakako je vredan napora planinarenja nekoliko kilometara kroz duboki sneg.

Slike govore više od reči, stoga evo jedne koja ilustruje koliko neodoljiv može biti pejzaž prilikom zimskog planinarenja.

Zimsko planinarenje je nežnije prema vašem telu

Ponekad planinarenje sa sobom donosi jak osećaj umora pa čak i boli. Višesatno tumaranje po stenovitim terenima obično mi donese bol u stopalima i grčeve u nogama. Meka površina snega (čak i ugaženog snega) pruža više udobnosti vašem telu. Razlika je slična onoj između trčanja po npr. zemljanoj podlozi u odnosu na betonsku. Zimsko pešačenje vam pruža odličnu priliku za razvijanje planinarske kondicije pa ćete biti spremniji da pešačite duže i dalje kad se sneg otopi.

Ukus vaše omiljene klope ili toplog napitka je neuporedivo lepši posle zimskog pešačenja

Bilo da se odlučite za npr. toplu čokoladu ili neki drugi vama omiljeni topli napitak, složićete se sigurno da je ispijanje toplog pića posle višesatnog pešačenja po snegu sigurno jedno od najuzbudljivijih gastronomskih iskustava. Jedino što mogu s tim da uporedim je, što se mene tiče, ukus dobrog čizburgera sa krompirićima posle naporne trke.

Eto, sada kad ste se uverili da zimu svakako treba da provedete napolju planinareći, da vidimo kako to učiniti na siguran i ugodan način.

Odeća prilagođena uslovima na stazi i vremenskim prilikama

Što se više penjete to je i temperatura niža pa zato budite priprmljeni na temperature bar 10 stepeni niže od one na mestu sa kog ste krenuli. Međutim, nemojte ispustiti iz vida koliko sneg može biti dobar izolator i koliko napor koji ulažete za vreme pešačenja može podići vašu telesnu temperaturu. Slojevita odeća, posebno ona od merino vune ili tehničkih aktivnih materijala kao i planinarski prsluci i jakne sigurno će vam pomnoći da ostanete utopljeni bez opasnosti od pregrevanja organizma.

Budite spremni na prilagođavanje u hodu. Ja obično nosim dva aktivna sloja i prsluk ali imam spremne i dodatne rukavice i vetrovku ili jaknu u rancu. Ponekad se u toku pešačke ture zaustavimo par puta kako bismo se presvukli i prilagodili odeću situaciji što je svakako bolje nego dopustiti da se preznojimo previše što može uzrokovati hlađenje tela pa čak i drhtanje.

Kao dodatak redovnoj opremi koju čine rukavice i kapa, na zimsko planinarenje obavezno nosite i sunčane naočare. Odbijanje sunčevih zraka od površine snega može biti toliko snažno da vas može sprečiti da jasno vidite put pred sobom, a od vitalnog značaja za bezbedno planinarenje je mogućnost da vidite sve što vam se nalazi na putu kojim se krećete.

 

Investirajte u krampone ili cipele za sneg ili ih bar iznajmite po potrebi

Čak i ugažen sneg može biti veoma klizav i obično zahteva obuću sa višim stepenom trenja od onog koji pružaju obične planinarske cipele ili standardna obuća za pešačenje. Kramponi će vam obezbediti dodatno trenje koje je potrebno vašim stopalima kako biste se lakše i bezbednije kretali po snegu bez proklizavanja.

Ipak, ako često planinarite zimi, razmotrite investiranje u prave, specijalne cipele za sneg. Ovakve cipele su posebno od pomoći pri hodanju po rastresitom, dubokom snegu i predelima koji su van uobičajenih pešačkoh staza.

Ponesite dovoljno vode i grickalica

Iako je zimi hladno vreme i dalje morate voditi računa da vam telo bude dobro hidrirano za vreme planinarenja. Mnogi planinari se u ovu svrhu odlučuju za specijalni meh, rezervoar za vodu koji se smešta u ranac i iz kojeg se pomoću cevčice voda konzumira bez vađenja posude iz ranca. Na ovaj način hidriranje za vreme pešačenja postaje mnogo jednostavnije.

Planinarenjem takođe sagoravate i mnogo kalorija, posebno zimi po hladnom vremenu. Time što ćete prezalogajiti nešto povremeno tokom planinarenja, ne samo što ćete dodati preko potrebnu energiju svom telu nego će vam to dodatno pomoći pri održavanju neophodne telesne toplote.

Dobro odabrane grickalice pogodne za planinarenje sadrže raznovrsne semenke i orašaste plodove, mogu to biti i proteinske pločice, domaći keksi od kvalitetnih visokoenergetskih sastojaka i slična hrana. Spakujte više grickalica nego što u prvom momentu pomislite da će vam trebati jer će vam kombinacija hladnoće i pojačanog napora na planinarenju sigurno povećati apetit.

Usporite

Planinarenje nije trka. Budite pažljivi, planirajte svaki vaš korak u skladu sa terenom kojim se krećete i vodite računa o ravnoteži sve vreme, posebno na klizavim i strmim deonicama puta.
To što ćete se kretati sporije pružiće vam i više prilika da uživate u lepoti prirode oko sebe!

Izvor: thisrunnersrecipes.com

Da vaš omiljeni online magazin bude uvek samo na klik daleko od vas. Sačuvajte ovu stranicu!