Obuća za trčanje ili cipele za planinarenje?

Ako želite da zaboravite na sve vaše ostale probleme, nosite cipele koje će vas stezati.” – The Houghton Line

Često dobijam pitanja o obući za planinarenje, i to skoro uvek ista. Planinari se pitaju da li je dobro nositi obuću za trčanje na planinarenju i koliko lagana ta obuća treba da bude da bi zamenila planinarske cipele?

Mnogima od nas je prosto usađeno da ljudi na planinarenju nose planinarske cipele ili čizme, da je to ono što nam treba. Od cipela očekujemo izdržljivost, potporu za članke i zaštitu od vode, zar ne?

Zato sam bio oduševljen saznanjem da pravi planinari prepešače kilometre i kilometre svake godine u obući za trčanje!

Kada dobijem ovakvo pitanje sada, nakon mnogo godina iskustva nošenja i lagane obuće za trčanje i teških cipela, ponosno kažem – bacite cipele i ne žalite za time.

Evo 5 razloga zašto to treba da uradite:

1. Koštaće vas ta velika težina na nogama

Što više tereta nosite, više energije trošite. To je lako razumeti, ali težina koju treba da ponesete na stopalima je još značajnija stvar.

Teret na stopalima će vam uzeti 4-6 puta više energije od tereta na leđima. Zato zamena tih cipela od jednog i po kilograma za obuću za trčanje koje teže manje od 1kg je isto kao da ste smanjili 4-6 kg tereta sa leđa. Zaista je tako.

2. Plikovi su užasni

Krute, cipele sa debelim đonom se ne savijaju dovoljno i ne omogućavaju stopalu da diše. Nakon celog dana provedenog u cipelama ili čizmama noge će vam biti razmekšane i natopljene znojem što ih čini još podložnijim plikovima.

Zbog toga čak i dobro razgažen par cipela može da napravi plikove posle celodnevnog hoda. Ako ste ikada doživeli te bolne plikove, znate koliko je to mučno.

3. “Vodootporno” je termin koji može da vas zavara

Na mnogim cipelama piše da su vodootporne i većina planinara misli da je to dobra stvar. Ali u vodootpornim cipelama vaša stopala neće ostati suva. Jednostavno je:
1. Stopala ce vam se znojiti jer nema cirkulacije vazduha
2. Vodootporne cipele vam pružaju samo kratkotrajnu zaštitu od kiše. Kada pada kiša, gazićete vodu i one će vam se ionako nakvasiti.
3. Čak i najkvalitetnije vodootporne cipele će vremenom dobiti sitne rupice i propuštati vodu tokom dugih perioda kiše.

Dokolenice i pantalone za kišu mogu pomoći da se cipele ne nakvase odmah, ali ako kiša dugo pada, neizbežno je da se na kraju nakvase. Kada se nakvase, postaju teške, jako teške. Takođe će im trebati čitava večnost da se osuše. Tako da nemojte nasesti na ovu “vodootpornu” priču.

4. Potpora za članke je mit

Dobro, možda mit nije baš prava reč, ali potpora zglobu, da budem iskren, nije sve što vam treba od jednih cipela za planinarenje. To je pre svega fraza koja prodaje te čizme.

Svi znamo da duboke cipele pružaju potporu zglobovima i da je to ono što nas čuva od povreda, što je inače u samom vrhu strahova ljudi koji idu na planinarenje. Ali ne postoje čvrsti dokazi koji to opravdavaju.

Istraživanja upućuju na to da ako želite da sprečite povrede treba da se fokusirate na jačanje i istezanje vaših članaka. Ako ste aktivna i zdrava osoba koja ne umišlja probleme sa zglobovima, zaista vam ne treba dodatna zaštita članaka tokom planinarenja.

Osim toga, duboke cipele će vam brže umoriti noge i učiniti hod nespretnim. Oba ova razloga će vas dovesti u veći rizik od ostalih povreda.

Istinita priča: Nedavno su me zvali iz kompanije koja proizvodi planinarske cipele tvrdeći da proizvode obuću sa još boljom potporom za članke. Ponosno su izjavili da “Od XXX prodatih čizama samo 9 mušterija je prijavilo povredu članka!” Naravoučenije: čak i čizme sa posebnom zaštitom za zglobove ne mogu uvek sprečiti povrede.

5. Duboke cipele su zahtevne

Cipele su skupe, treba puno vremena dok se razgaze i moraju da se održavaju redovno da biste ih očuvali. To je mnogo muke za par obuće koja će vas stezati i zamarati na putu.

Zar ne bi bila bolja lagana, jeftinija alternativa cipelama koju možete nositi čim je raspakujete iz kutije. Ja mislim da sigurno bi.

Nemojte me pogrešno shvatiti, i ja posedujem fantastičan par planinarskih cipela koje stvarno dugo traju. Koristim ih za planinarenje po snegu u zimskom periodu. Za takvu priliku su odlične, ali ne nosim ih tokom ostalih sezona i mislim da više nikada ni neću.

Zamenite ih

Kada budete bili spremni da zamenite cipele, izaberite laganu obuću kao što su patike za trčanje.

Potražite udobnu obuću koju ćete moći da nosite tokom svih sezona. Nađite patike koje imaju fleksibilan đon i mogu dovoljno da se saviju da prate pokrete vašeg stopala, ali sa druge strane da budu i dovoljno debelog đona da vas ne bode kamenje kada se budete našli na takvom terenu.

Nađite patike koje pružaju dobru ventilaciju stopalu i koje se brzo osuše kada se nakvase. Klonite se patika koje imaju velike delove nepostavljene mrežice, jer se mrežica brzo pohaba.

Takođe je dobra ideja da uzmete za pola broja veće patike, jer će vam stopala sigurno nateći tokom dugih šetnji. Đon će se vremenom potrošiti, ali biće dobre za bar 800 pređenih kilometara na terenu, ako ne i više.

Ovaj par New Balance patika već je prešao oko 1500 km na PCT (Pacific Crest Trail) stazi. Prethodni par patika (Saucony Peregrine) prešle su 1600 km.

Preporuke za patike za planinarenje

Šta god odgovara vašem stopalu. Koristio sam obuću za planinarenje različitih brendova. Za neke sam imao primedbe, za neke ne. Tako da, savetujem vam da uzmete ono što vam najviše odgovara. Potražite patike koje su 1) udobne istog trenutka kada ih obujete, 2) dobro prijanjaju za podlogu, 3) koje su dobro postavljene i imaju čvrst đon, 4) omogućavaju nogama da dišu, 5) koje se brzo suše. Takođe ne zaboravite da uzmete za pola broja veće patike jer će vam noge oticati tokom puno sati provedenih na planinarenju.

Koliko lak prtljag treba da ponesete?

Što se tiče toga koliko lagan vaš ranac treba da bude pre nego što bezbedno pređete sa čizama na lakšu obuću, stvarno ne postoji magičan broj. To je potpuno lična stvar.

Što se mene tiče i dalje bih nosio patike za trčanje i sa 20-25 kg na leđima. Ali verovatno nikada ne bih želeo da nosim toliko težak ranac.

Mnogo prednosti ima to kada spakujete manje stvari počevši od pre svega jednostavnijeg uživanja u divljini. Svakako preporučujem da olakšate sebi teret bez obzira da li ćete se odlučiti za patike ili ne. Ako vam treba vodič za pakovanje samo neophodnih stvari, pogledajte moju preporuku na CleverHiker Gear Guide, koja obuhvata svu moju omiljenu opremu.

Ljubitelji planinarskih cipela

Ima i onih koji se zaklinju u duboke cipele, i to je sasvim u redu. Ako se bolje osećate noseći cipele, nemojte ih menjati. Što se mene tiče neću vas osuđivati.

Ja se lično nikada ne bih ponovo vratio na cipele za planinarenje. Prešao sam 4200 km na PCT stazi u ranerkama i posle toga nikada više nisam poželeo da budem u cipelama za planinarenje.

Sumirajući doživljaje sa snežnih planina, prelaženje preko plitkih ledenih reka, kilometara snežnih staza, masivnih nagiba, i nedelje planinarenja provedenih na kiši, sve to sam prešao u ranerkama i ni za šta ih ne bih menjao.

Još uvek skeptični?

Prelazak sa cipela na patike je velika promena i zadaje različite brige planinarima. Zato pokušajte, isto je kao sa bilo kojim drugim pokušajem uvođenja novina.

Spakujte punu torbu i izađite jedan dan na planinarenje u blizini vaše kuće. Možda odmah zavolite patike za planinarenje, možda će vam trebati malo više vremena da se naviknete na njih, ali na kraju će vam se dopasti ta lakoća u stopalima koju ćete osećati noseći ih.

Posle nekog vremena recite da li ste zamenili cipele za planinarenje patikama? Da li je vredelo zameniti ih? Ili ste ipak ostali verni cipelama?

Izvor: cleverhiker.com

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.