Vreme posta je vreme kada svoju dušu i telo treba pročistiti. Ipak, često to ne bude slučaj. Izbacivanje iz ishrane mesa, mlečnih proizvoda i jaja često nadoknadimo povećanim unosom ugljenih hidrata i masti. Retko ko će jutarnji sedvič zameniti ovsenim pahuljicama sa bademovim mlekom. Najčešće zamene su pekarski prozvodi, testenine i pržena hrana te post neretko završi (većim) viškom umesto očekivanog smanjenja kila. Ne mislim da se to desi namerno.

Često se setim prijatelja koji je kao vegetarijanac vrlo često pribegavao prženju tofua i majonezu bez jaja, jer „čovek se od nečega mora najesti“. I kako često nemamo ideje šta da jedemo umesto uobičajene hrane, brza rešenja su na žalost često i pogrešna.
Naša želja je da damo zdrave ideje za posne obroke da vam se nađu pri ruci.

Prvo, koje su to zdrave posne namirnice. Kada birate žitarice i proizvode od žitarica osnovno pravilo je da zrno bude celo. Najbolje opcije su ovsene ili ražene pahuljice, proso, integralni pirinač, zrno heljde. Brašna izbegavajte, koja god da su i uvek preferirajte obrok sa celim zrnom žitarica nego hleb, koliko god da je integralni.

Sve mahunarke su jako zdrave i ne treba ih izbegavati. Grašak, pasulj, sočivo, leblebije… odlične su zamene za meso naročito ako se izveštite da od njih pravite ćufte ili supice. Jako su zdravi i orašasti plodovi – lešnici, bademi, orasi.. njih zimi ima na pretek ali uglavnom kao deo kolača i torti, što baš nije posni princip.

Voće i povrće je naravno i posno i zdravo te ga treba unositi u velikim količinama. Naročito su zdravi citrusi, ali sasvim je ok i da se poslužite smrznutim bobičastim voćem ili bananama.

Doručak je najbolji momenat da jedete nešto slatko, pa smo zato dali ove voćne predloge. Evo par ideja za slatke posne doručke:

– ovsene pahuljce sa bananom i seckanim bademima (preliti bademovim mlekom po želji)
– ovsena kaša sa sosom od jabuka, dodati med i orahe po želji
– ovsene pahuljice sa jogurtom od soje, dodati smrznute maline po izboru
– proso kuvan u kompotu od jabuka, dodati sveže jabuke i suvo grožđe po želji
– kuvani proso sa brusnicama.

Što se tiče ručka i večere, preporuke se odnose uglavnom na unos mahunarki u kombinaciji sa svežom salatom.

– burgeri od pasulja, integralne zemičke po želji
– grilovano povrće sa prelivom od belog luka, integralni pirinač
– tofu supa sa povrćem
– kari od leblebija
– slatki krompir sa graškom i šargarepom
– supa od sočiva sa povrćem
– kinoa sa spanaćem, pasuljem i korenastim povrćem
– tako salata (crveni pasulj, crveni luk, paprika, avokado)

Ukoliko tokom posta jedete i ribu, kombinacijama se mogu dodati i pržena riba na roštilju, naročito pastrmka, tuna, oslić, orada.

Užine ćete lako iskombinovati tokom posta. Prepodnevne užine neka budu sveže voće ili ceđeni sokovi, a popodnevne užine orašasto voće (lešnici, bademi orasi, pistaći) u kontrolisanim količinama (do 50g). Užine nemojte preskakati kako bi glavni obroci mogli biti lagani.

Tokom posta pijte puno vode. Najbolje je ako vodi dodate i malo sveže mente i/ili limuna. Čajevi su svakako dobrodošli, naročito zeleni. Malo meda i propolisa će vam pomoći da odolite zimskim virusnim čarolijama. Ovakav post, sa laganom hranom i puno tečnosti i antioksidanata će vam zaista prijati i pročistiti i dušu i telo.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.