U par navrata smo već pisali o štetnosti šećera, preciznije o štetnosti većih količina šećera. Ali neka hrana jednostavno nije jestiva, ili bar nije ukusna ukoliko joj se ne doda šećer. Šta raditi, kako se snaći? Da li su prirodne zamene za šećer išta bolje od „običnog“ kristalnog šećera? Da li išta postižemo odricanjem od jasno ukusnog belog šećera u korist neke često manje ukusne, skuplje i teže dostupne verzije šećera?

Prirodne zamene za šećer su različite verzije slatkih namirnica koje se dobijaju iz biljaka. Neke ćete lakše, neke teže nabaviti ali sve su manje-više dostupne u dobro snabdevenim radnjama zdrave hrane. Univerzalno su skuplje od kristalnog šećera iz „običnog“ supermarketa. Navešćemo ih nekim, možda samo nama, logičnim nizom, a koji se zasniva na verovatnoći da ste čuli za tu namirnicu.

1. Med

Univerzalno dostupan, ako mislimo na onaj iz supermarketa i teže dostupan ako mislimo na prirodan, „direktno od pčela“ dobijeni organski med. Med je solidna namirnica i retko ga isključujem iz ishrane čak i tokom dijeta. Ukoliko se dočepam dobrog, kvalitetnog meda, isti brzo nestane u navali ukućana za „nečim slatkim“. Često ga kombinujem sa voćem kako bi dete navela da isto pojede. Jedna kafena kašika ima oko 20 kalorija, sve od šećera (pola od toga je fruktoza), ali sadrži i elektrolite, naročito kalijum. Slađi je od šećera tako da će vam jedna mala kašika zadovoljiti „slatki zub“ bolje nego bilo šta. Rekla bih da je med dobra zamena za šećer ukoliko insistirate na slatkom ali ga treba koristiti umereno jer je ipak čist šećer.

2. Javorov sirup

Čuveni maple sirup nam je došao sa TV-a i američkih serija, a onda polako ušao i u naše radnje te se sad može naći praktično svugde. I javorov sirup ima više minerala od običnog šećera, pre svega cinka, magnezijuma i mangana koji su svi jako važni za imunitet (ali ih ima i u drugim namirnicama). Ovaj sirup ima oko 50 kcal po kašičici. Od šećera ima najviše sukroze koja će se bolje iskoristiti od drugih vrsta šećera tako da zbog toga kao i zbog antioksidanata koje sadrži, javorov sirup može biti dobra alternativa za obični šećer.

3. Melasa

Melasa je gust sirup koji se dobija kuvanjem šećerne trske i na neki način je nuzprodukt u proizvodnji šećera. Ovaj „neželjeni deo“ kristalnog šećera je zapravo ono dobro u šećernoj trsci i odličan je izvor minerala kao što su bakar, gvožđe, magnezijum, kalcijum i kalijum. Za vegane je melasa možda najbolji izvor gvožđa. Melasa ima više kalorija od mesa, preciznije tri puta više ali ima i više vrednih namirnica. Iskreno, za vegane koji često nemaju dovoljan kalorijski unos, a naročito često ne unose dovoljno gvožđa melasa bi mogla biti odličan deo doručka. Prema tome melasa dobija „palac na gore“ kao prirodna zamena za šećer.

4. Stevia

U poslednje vreme svi smo čuli za steviu i možemo je nabaviti lako i relativno povoljno. Ipak zbog (po meni) lošeg ukusa nije na prva tri mesta. Ali ako vam ne smeta pomalo gorak ukus ove biljke, kao i činjenica da joj ukus ne podseća na šećer skoro ni malo, onda samo navalite! Stevia nema kalorija ne podiže nivo šećera u krvi, jednostavno nema šećera u njoj! Jedinu stvarnu zamerku koju moram da stavim na steviu jeste da kao i kod drugih zaslađivača bez kalorija postoji mogućnost da posle kafe sa steviom jednostavno morate da pojedete nešto slatko. Prema tome, ko želi nek izvoli. Vredi probati.

5. Agavin nektar

Ovaj sirup nam dolazi iz egzotičnog Meksika i biljke plave agave. Sadrži približno 60kcal po kašičici (najviše do sad) i to najvećim delom od fruktoze. Od ovog sirupa se puno očekivalo, ali na žalost dobiće od mene „palac dole“ jer ima izrazito visok glikemijski indeks, odnosno prebrzo podiže nivo šećera i krvi. Ova činjenica i nedostatak ičeg dobrog pored kalorija i slatkog ukusa, čine agavin sirup relativno lošom zamenom za šećer.

6. Ksilitol i eritrol

Ovi šećerni alkoholi se dobijaju iz breze (ksilitol) i iz fermetisanih namirnica (eritrol). Oba ne sadrže šećere i ne povećavaju nivo šećera u krvi te se preporučuju i dijabetičarima i osobama na posebnim vrstama dijeta bez ugljenih hidrata. Pažnju treba obratiti na količinu obzirom da ksilitol može izazvati proliv. Iako nisu lako dostupni kod nas možda su najbolja prirodna zamena za šećer. Njihovo vreme možda tek dolazi.

7. Kokosov i urmin šećer

Ako ih nađete, možete ih probati ali po mom mišljenju ništa nisu bolji od trščanog šećera. Oba imaju po 15 kcal na kašičicu. U teoriji sadrže neke minerale i antioksidanse ali nisam sigurna u kvalitet robe koja stiže do nas. Kokosov šećer ima manje fruktoze i manje podiže nivo šećera od krvi. Ako imate priliku da kupujete u nekoj inostranoj organic radnji probajte čisto zbog promene ukusa ali po meni skupa zabava za malo benefita.

8. Sirup od integralnog pirinča

Iako ga lično nisam ni videla ni probala, kažu da je ukusan. Dobija se kuvanjem integralnog pirinča nakon čega se izlaže enzimima koji ga pretvaraju u šećer. Ne sadrži fruktozu ali ni neke posebne nutrijente. Nemam mišljenje, čekam vaš input.

Kad se poređaju ovako sve prirodne zamene za šećer možda dobijete ideju za zdraviji doručak. Čak i ako je u pitanju zamena imajte na umu da većina ovih namirnica sadrži šećer te da ima svoje vreme i mesto u dijeti. Bezkalorične zamene možete koristiti uvek i svugde jer su svakako bolji od veštačkih. Konačno, sad nema izgovora za kristalni šećer – uživajte u slatkom bez osećaja krivice!

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.