Pozno leto. Većina nas je “odradila” svoj godišnji do sledeće zgodne prilike. Bilo je nadam se prijatno, morsko ili planinsko ali svakako relaksirajuće. Mir koji osećamo na odmoru brzo će proći čim uđemo u radnu svakodnevicu. Boja će izbledeti, a ispraće se i so sa peškira i očistiti pesak sa sandala. Ono što može ostati sa vama, kao najlepša uspomena sa mora jeste mediteranska ishrana.

Nauka se ozbiljno bavila ovim fenomenom i zaključak je univerzalan – nema bolje “mass” ishrane od mediteranske ishrane. Ni jedna dijeta (način ishrane) nije skladna sa našim telesnim (i duševnim) zahtevima koliko (pri)morska ishrana. Najbolje uspomene sa mora mogu da nastave da vas prate ukoliko u vašu ishranu uvrstite masline i maslinovo ulje, puno različitog povrća i voća, začinskih biljaka i ukoliko želite, ribe i mlečnih proizvoda. Iako ste na moru verovatno konzumirali i sladoled, krofne i peciva različitog sadržaja (na žalost) oni ne spadaju u mediteransku ishranu, ali vam neće ni nedostajati jer će telo da se raduje nastavku nege i pažnje koje je dobijalo na odmoru.

Šta je tako dobro u mediteranskoj ishrani?

Prvo, maslinovo ulje i masline. Sad kad su nam ovi proizvodi tako lako dostupni šteta je ne uživati u njima. Dobrobiti maslinovog ulja se gube termičkom obradom te apelujem da ne koristite ovaj predivan proizvod za prženje (apelujem da ne pržite ništa ali svakako da ne bacate ovo blago na tiganj). Maslinovo ulje je nama najlakše dostupan izvor nezasićenih masnih kiselina. Ovi nutrijenti su izuzetno važni za održavanje dobrog imuniteta i dobre linije. Mononezasićene masne kieline kakve se mogu naći u maslinovom ulju povećavaju osetljivost ćelija na insulin i samim tim sprečavaju gojaznost i razvoj šećerne bolesti. Problem je možda u tome što smo navikli da verujemo da su masti loše po nas, a zapravo su šećeri ti koji nas čine gojaznim. U tom smislu dobre masti u maslinovom (i mnogim drugim uljima) naročito u sklopu salata, a pogotovo za večeru su zapravo vrlo zdrave i ne treba ih se libiti. Ove masti su možda i najveći benefit mediteranske ishrane.

Ukoliko ishranu još obogatite bademima i lešnicima bićete siti i zdravi. Maslinovo ulje možete koristiti i kao namaz na integralni hleb, možete ga preliti preko testenina ili ribe i mesa, ukoliko ih konzumirate. Količina maslinovog ulja se teško premašuje jer većina nas nije navikla da ga konzumira često i u velikim količinama. Jedna kašika ima oko 50kcal tako da 2-3 kašike po obroku pa i više ukoliko je salata u pitanju neće poremetiti vašu figuru (dok god se držite podalje od krofni ☺).

Nikad ne ograničavam količinu povrća u programima ishrane koje pravim jer jednostavno se ne možete ugojiti od povrća i salata. Čak ni od voća. U mediteranskoj ishrani naročito se koriste tikvice i krastavci, zatim zeleno lisnato povrće i po malo krtolasto povrće. To je sasvim ok i slobodno navalite na Grčku salatu, čak i ako je sa feta sirom. Kad smo već kod sira… Ponavljam da masti nisu problem, već ugljeni hidrati, te pozdravljam sireve u različitim formama ali ovaj put ograničavam količine. Odnos dobrih i loših masti treba da je u korist dobrih, te je moja preporuka da sireve ostavimo za čiste kombinacije za povrćem (gorepomenuta Grčka salata).

Ako ste se odlučili da produžite letnji užitak uživancijom u zdravoj mediteranskoj kuhinji onda se bacite slobodno i na ispitivanje začina. Prvo mi na pamet pada bosiljak, potom origano, peršun, ruzmarin, šafran, timijan. Kada i ako želite da mršavite uvek koristite začine. Oni daju novi ukus istoj (dijetalnoj) hrani te je dijeta raznovrsnija, ukusnija a time i dugotrajnija. Dodatna korist od začina je što su ove biljke uglavnom i lekovite, a to pre svega jer su snažni antioksidansi. Ništa bolje od biljne apoteke u saksiji.

I tako, dok nam se bliži jesen mi i dalje održavamo duh leta zdravom mediteranskom ishranom i namerevamo da produžimp osećaj bar do proleća. A onda ćemo lako dočekati još jednu Grčku salatu u restoranu na omiljenom ostrvu.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.