Sećam se kad sam bila mala da je odlazak u restoran bio event, nešto što se radi za mamin rođendan. Jasno se sećam praznog kineskog restorana i konobarica u „borosanama“. Restoranska hrana u našoj ishrani pre 20 godina bila je toliko malo zastupljena da nije imala ama baš nikakav uticaj na naše zdravlje i liniju.  Danas, ako želite da večerate u restoranu koji i malo drži do sebe i kvaliteta hrane koji nudi moraćete da rezervišete sto dan unapred, a velike su šanse da ćete i pored toga biti uglavljeni između dva stola sa pogledom na frižider i/ili toalet (ali srećni što ipak imate gde da sednete). Restorani su puni, kao što smo i mi sve „puniji“ restoranske hrane. S toga smatram vitalnim, po život važnim da napišem survival guide za naručivanje hrane u restoranu. Ako želite da ostanete zdravi i fit, a naročito ako ste na posebnom programu ishrane, ovakav vodič će vam biti nezamenljiv.

Survival guide part I (ne, nikako)

Ukoliko se nađete u restoranu, a velike su šanse da hoćete, što u rodnom gradu što na putovanju, evo šta ne smete da radite:

  1. Da poručite predjelo (i pojedete ga celo)

Nemamo ništa (lično) protiv brusketa ali da li su vam zaista potrebne ove male ugljenohidratne zamke. Tostirani tj. pečeni hleb ima veći glikemijski indeks od običnog, a i realno, hleb je. Oni minijaturni nose 52 kcal po komadu, što znači da bez problema, dok pijuckate vino pred obrok možete solidno ručati pre početka samog ručka.

Slično važi i za sve dipove, salse i „integralne“ hlepčiće koje će vam ponuditi iako ih možda niste ni poručili. Ako vam prija da grickate pre ručka/večere, najbolji način je da podelite predjelo . Tako ćete ograničiti porciju, a ipak zadovoljiti gustativne krvžice (čulo ukusa, prim. autora).

2. Da poručite pohovano ili prženo

Uzdržavajte se od ovih zala. U današnje vreme kad je zdrava hrana fancy zašto, o zašto biste naručili pohovani sir ili pomfrit?!? (osim ako nemate 6 godina u kom slučaju mi je jasno, ali i dalje mi nije ok…). Termički obrađeno ulje nije dobro za vas (ni za vašu decu). Shvatam da je ukusno, možda, nekome, ali stvaaaarno nije zdravo. Sigurna sam da ćete naći grilovane opcije ili one iz rerne i neće biti ništa manje ukusne, a napraviće veliku kalorijsku i suštinsku razliku.

3. Da poručite desert

Nema zdravog deserta. Izvinite. I meni teško pada.
Deset je sladak po definiciji, a šećer nakon obroka jednostavno nema kuda nego u salo. Umesto palačinki na kraju obroka, krenite u laganu šetnju i pomozite stomaku da vari. Bez obzira koliko vam blagougodno zvuči da pojedete parče kolača nakon lepog obroka, znajte da je ovo čist greh i da ćete ga morati odrađivati (u kalorijama) verovatno sledeći ceo trening (do dva)!

Survival guide part II (da, svakako)

Da li možete jesti ok iako ste u restoranu? Da, svakako. Samo pratite ova jednostavna upustva:

  1. Naručite male porcije.

Sad i u restoranima postoji svest o zdravoj hrani tako da će većina restorana imati u ponudi male porcije. Prema tome, bez obzira koliko ste vredno radili i vežbali tog dana, zašto pokvariti sve sa nepotrebnih 300 kcal viška u velikoj porciji.

2. Naručite predjelo kao glavno jelo

Zašto da ne uživate u gorepomenutim brusketima. Da li vam stvarno posle njih treba i CEO obrok? Verovatno ne. Salata može biti prilog, predjelo ili glavno jelo. Ja preporučujem pod 3 (glavno ☺).

3. Uvek uzmite salatu, a ne prilog

Prilozi su uglavnom pacovani u ulju kako bi bili ukusniji. Male su šanse da ćete dobiti svež spanać kao prilog. Opredelite se za salatu koja je po pravilu sveže povrće sa maslinovim uljem ili acetom balsamicom. Ovo je ne samo zdravo već i sito pa će ona mala porcija sa početka biti više nego dovoljna da vas zasiti.

4. Ponesite (realan) višak kući, a ne u stomaku

Realno su obroci u našim restoranima dovoljni za dva obroka. Ako to vidite i na vreme shvatite stanite na vreme i jednostavno tražite da vam spakuju višak. Prijatan obrok imaćete i u miru svoje kuće a taman ste i rešili problem šta ćete jesti predveče.

5. Jedite u prijatnom društvu, opustite se

Gojimo se kad smo pod stresom. Obroci u restoranima treba da su opušteni, da ste svesni da ste tu na odmoru, da ne morate da perete šerpe i tanjire, da će to neko da uradi za vas. Tu ste da uživate i tako se ponašajte. Idite u restorane slobodno, ali birajte pametno!

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.