Post je vreme tokom kojeg se suzdržavamo od hrane (i drugih strasti) kako bismo oporavili svoje telo i dušu. Post postoji u svim religijama i iako se razlikuje u nijansama, suština mu je svugde ista. Postiti možete i iako ne sledite religijske običaje ako na primer želite da detoksikujete telo.

Uzdržavanje od hrane ili pojedinih namirnica na određeno vreme ima svoje jasne zdravstvene koristi. Naročito je zdravo ako se na određeno vreme suzdržite od uzimanja životinjskih proizvoda, preciznije mesa, za čiju se (preteranu) konzumaciju jasno povezuje karcinom debelog creva ali i neka druga ozbiljna oboljenja. Ukoliko mesne obroke na određeno vreme (ili za stalno) zamenite biljnim izvorima proteina svakako ćete obradovati svoja creva i krvne sudove.

Posna (bezsmesna)  ishrana je bogata vlaknima i siromašna zasićenim masnim kiselinama što je višestruko korisno. Ukoliko kombinujete različite izvore biljnih proteina možete u potpunosti zadovoljiti potrebe za svim esencijalnim aminokiselinama. U ovakvim načinima ishrane neminovno je povećan unos povrća, najzdravije grupe namirnica.

Ipak, post, kako ga mi „slavimo“, ima i svoje zamke. Naročito u savremeno doba, post se na žalost sveo na izbegavanje mesa i mlečnih proizvoda, bez značajnijeg ograničenja u unosu drugih vrsta namirnica. Tako ćete neretko primetiti da ljudi tokom posta unose velike količine testa i posnih slatkiša kako bi nadoknadili kalorije koje ne unose iz zabranjenih životinjskih proizvoda (čovek se od nečega mora najesti, zar ne?).

Iz neznanja ili nebrige vreme posta se pretvara u ugljenohidrantnu gozbu sa velikom količinom zasićenih masnih kiselina – idealnu kombinaciju za stvaranje masnih naslaga. I iako se ne mali broj ljudi nada da će baš za vreme posta smršati, to se retko dešava. Osobe koje poste zasnivaju svoju ishranu na brašnu i ulju. Povrće se radi sitosti često sprema na nezdrav način, kojim se „ubija“ svaki benefit ovih super namirnica. Sve ovo često za posledica ima da iz posta „izađemo“ sa većim stomakom i brojem kila nego što smo u post „ušli“. Ovo ne samo da se kosi sa osnovnim principom posta, već je loše za naše zdravlje.

Naša preporuka je da post iskoristite za pravi oporavak duše i tela, odnosno za ono za šta je namenjen. Ne morate biti gladni tokom posta, ali možete odlučiti da svoj organizam malo odmorite. Posna hrana treba da je sveža, integralna, spremljena na zdrav način. Preporučujemo da želju za eksperimentom u kuhinji usmerite ne ka novim receptima za baklavu, već ka „novim“ kombinacijama zdravih namirnica. Probajte, ako do sad niste, kinou, proso, ječam, u svežim kombinacijama sa povrćem.  Skuvajte laganu povrćnu supu, napravite salatu sa rukolom i paradajzom, stavite preko pinjole. Probajte, ako do sad niste, svež mlad spanać u kombinaciji sa brusnicama. Za užinu se počastite integralnim posnim keksom bez trans masnih kiselina. Jedite voće i orašaste plodove odvojeno ili u kombinaciji u predivnim svežim voćnim salatama.

Neka post bude izgovor za zdravu hranu, a ne za smišljanje novih recepata sa margarinom i biljnim sirevima. Ukoliko se zaista posvetite postu na ovaj, iskonski zdrav način, sigurna sam da ćete vrlo brzo osetiti benefite. Telo će vam biti lakše i poletnije, probava će se popraviti, nadutost će nestati. Nakon obroka ćete lakše ustajati od stola, nećete biti pospani i tromi. Iako obrok možda neće biti toliko obiman na oko, vi ćete lakše dočekati sledeći obrok jer ćete unositi namirnice koje će se variti lako i dugo pa će i energija biti konstantna.

Post je vreme kad treba da se posvetimo i svojim mislima i blagostanju. Neka post bude povod da donesete nove odluke da ćete, i kad post prođe, i dalje voditi brigu o svom telu. Sigurni smo da će vam se svideti da se osećate zdravo i odmorno.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.