Da li ste čuli za proste šećere? Sigurna sam da jeste. Časopisi i sajtovi su puni tekstova o njima, a većina hrane koju jedeno ima (dodate) šećere. Prosti šećeri su i u najzdravijim namirnicama – u svežem voću i povrću i celim žitaricama. Znači, jednostavno okruženi smo prostim šećerima.

Ako želite da smršate neki nutricionisti će vam preporučiti da izbacite proste šećere iz ishrane. Razlog je u tome što su prosti šećeri osnovni razlog gojaznosti u moderno doba. Mi konzumiramo oko četiri puta više šećera nego što su ga konzumirale naše pradede. I ovo sigurno ne zbog toga što se davimo u jabukama i bundevi ili što ceo dan provodimo u šetnjama po planini.

Većina proizvoda koje možete danas da kupite sadrže šećer jer je jednostavno ukusan. I ova činjenica se koristi i zloupotrebljava u smislu da danas retko možete da kupite nešto, čak i nešto slano, a da nema dodat šećer. A dodatkom šećera povećava se kalorijska vrednost hrane i diže glikemijski indeks. A pošto se mi ne krećemo (dovoljno) sav ovaj višak ide u zlatne reserve – salo.

Naš jezik, a posebno naš mozak pa i emocije vooooole šećer. I slatko asocira na prijatno. Na utešno. Hrani naš mozak – bolje razmišljamo kad pojedemo nešto slatko. I kako sad pomoći nama, uživaocima u slatkom? Ima li nade da smirimo savest i pojedemo nešto slatko, a da nam se ne zalepi odma’, da prostite, na “zadnji trap” (ili prednji ako zlatne rezerve čuvate oko stomaka)

Pa kako onda kontrolisati unos šećera? Lakše reći, nego uraditi. Ako pokušate da izbacite proste šećere iz ishrane ne ostaje vam previše opcija. Šta više, rekla bih da je ishrana bez prostih šećera prilično nezdrava jer ako želite STVARNO da izbacite šećere morate da izbacite i voće i povrće. A ne moram ja da vam kažem kolliko je TO nezdravo.

Rešenja ima i zove se fruktoza!

Naime, kao i masti, nisu ni svi šećeri rođeni loši. Ima onih manje loših koji ne iritiraju naš dragi pankreas toliko, koji su blagi prema našem prednjem i zadnjem trapu, koji su takoreći “bez neželjenih efekata”. I iako i dalje suštinski konzumiramo šećer, fruktoza ima svoje prednosti u odnosu na druge proste šećere.

Mala slatka porodica prostih šećera sastoji iz dva člana, dve monosaharoze, glukoze i fruktoze. Dve sestre šećeri iako rođene od iste majke Prirode nisu ni blizu identične.

Glukoza je izvor energije. Ona je ta koja hrani naš mozak obzirom da nervne ćelije mogu samu Nju da koriste za svoje brojne i komplikovane aktivnosti. Druge ćelije u organizmu mogu, ako već moraju da koriste i druge energente, ali im je realno najdraža glukoza.

Ova monosaharoza kruži našim krvnim sudovima u vrlo malim koncetracijama, a rezerve stvara u mišićima i jetri. Ako slučajno, a dešava se vrlo često, glukoze ima više u krvi nego što sme da je bude, luči se insulin iz pankreasa i sklanja ovu potencijalno otrovnu molekulu u rezervoare. Ako su rezervoari puni, glukoza se pretvara u mast i taloži znate već gde. Skok insulina nakon konzumacije neke namirnice koja sadrži glukozu korelira sa glikemijskim indeksom.

Glukoza mnogo više podiže glikemijski indeks nego fruktoza. Zašto je ovo važno? Zato jer što više podižete insulin (što je veći glikemijski indeks) to je više masnih naslaga. Više insulina znači i umorniji pakreas. Jednog dana bi se ovako umoran pankreas mogao iscrpeti što bi dovelo do šećerne bolesti. Ako naše ćelije stalno bombardujemo glukozom one postepeno počinju da uvlače svoje receptore za ovaj monosaharid i nastaje nešto što se zove smanjena tolerancija na glukozu ili preddijabetes.

Fruktoza je značajno nežnija prema našem organizmu. Fruktoza voli jetru i jetra voli fruktozu. Ovaj šećer je odličan za oporavak jetre, za njenu regeneraciju.

Fruktoza značajno manje iritira pankreas, ne dovodi do lučenja insulina i ne podstiče hormon leptin, glavni hormon gojaznosti.

Fruktoza je šećer koji se prirodno nalazi u voću i povrću i vašem je organizmu dobro znan, da ne kažem prirodan. Još jedna prednost frutoze jeste “slatkoća”.

Mnogo manje količine, odnosno značajno manje kalorija fruktoze je potrebno za isti osećaj slatkog nego kod glukoze.

Ne treba da izbacimo proste šećere iz ishrane. Treba da izaberemo prave šećere  u ishrani. Našem organizmu trebaju šećeri za oporavak, za funkcionisanje, razmišljanje i uživanje. Ali sad znate kako da izaberete pravi, a prost šećer.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.