U svojoj trenerskoj praksi često sam se susretao sa mišljenjem da žene treba da izbegavaju trening sa tegovima jer će izgledati suviše mišićavo i muškobanjasto. Naravno, većina takvih mišljenja dolazila je upravo od samih žena, i to obično onih koje takvu vrstu treninga nisu nikada ni probale.

Model lepote i poželjnog fizičkog izgleda plod je društvenih trendova i trenutno važećih (pseudo)naučnih koncepata vezanih za ishranu, zdravlje i fitnes. U neka davnija vremena, ženska figura širokih kukova i uskog struka bila je pojam dobrog izgleda. U tolikoj meri da su se žene podvrgavale mazohizmu sa korsetima kako bi dodatno utegle svoj struk i naglasile kukove. Naravno, u podsvesti ovakvog doživljaja ženske lepote bila je plodnost, kao i potisnuta seksualnost.
Za vreme fitnes revolucije sedamdesetih i osamdesetih godina sada već prošlog veka, kada su džoging i aerobik postali mejnstrim alati zdravog i samosvesnog životnog stila, telo spremno za duže aerobne napore – dakle mršavo i izduženo (iako ne bez velikih grudi) postaje dominantan obrazac zgodnog i privlačnog izgleda.

Novi trendovi

Devedesete godine donekle su se odlikovale kontrastima u pogledu ideala ženske lepote. S jedne strane imali smo (polu)anoreskične modele, a s druge bodibilderke koje su „jahale“ novi talas ravnopravnosti polova, te masovne popularizacije (novog) sporta koji je promovisao „atletski“ izgled.
Novi vek nam naravno donosi i nove trendove u svim sferama. Retro „fazon” u oblasti fitnesa postaju funkcionalni treninzi koji u suštini samo ponovo „otkrivaju“ stare i proverene metode treninga snage i kondicije. Ovakav metod treninga uključuje i rad sa tegovima na razvoju opšte snage i eksplozivnosti. Najpopularniji naziv za takav model fitnesa poslednjih godina jeste “Crossfit” (krosfit). Kao rezultat ovakvog treninga, kod žena se dobija jedan mišićaviji izgled, nalik spoju gimnastičarki i atletičarki. Čak se pojavio i novi moto koji možda najbolje ilustruje ovaj fitnes trend: “Strong is the new skinny” – “Snažno je novo mršavo”.

Funkcionalna snaga

Rad sa spoljašnjim opterećenjem (tegovima) na način kako to promoviše funkcionalni fitnes, razvija snagu i koordinaciju potrebnu za svakodnevne pokrete. Ovo je od izuzetnog značaja za unapređenje opštih fizičkih sposobnosti u kontekstu svakodnevnog života, a ne samo zdravlja. Ne želim da propustim priliku da se malo našalim ovde – tegovi i drugi rekviziti razvijaju funkcionalnu snagu koja je izuzetno korisna za žene kada izmiču trosede da bi usisale ili vuku namirnice sa pijace dok njihove “jače” polovine čitaju novine u fotelji.

Šalu na stranu, trening sa tegovima može biti od ogromne koristi za unapređenje fizičkih sposobnosti, naravno ako je koncipiran na pravi način. Vučenje, guranje i otiskivanje nogama su pokreti koji leže u osnovi svih naših fizičkih aktivnosti.

Šta kaže nauka?

Redovan “kardio” trening zaista jeste najbolji put za mršavljenje i održavanje dobrog zdravlja, međutim trening sa tegovima je neophodna dopuna. Zašto? Istraživanje sa Pen Stejt univerziteta u Americi pokazalo je da trening sa tegovima tokom držanja dijete omogućava da se sačuvaju mišići i izgubi telesna masa isključivo iz masnih naslaga. Sve tri grupe ispitanika (samo dijeta, dijeta + kardio i dijeta + kardio + tegovi) izgubile su u proseku istu kilažu, s tim da je treća grupa izgubila 3kg više masti od ostale dve. Razlog ovome leži u činjenici da su prve dve uz salo gubile i na mišićnoj masi.

Znamo da je za žene koje se približavaju poznijim godinama i menopauzi jedan od prisutnih rizika i osteoporoza (smanjenje gustine kostiju). Studija objavljena u Žurnalu primenjene fiziologije pokazala je da je 16 nedelja treninga sa opterećenjem povećalo gustinu kostiju kuka i podiglo nivo osteokalcina (važan koštani marker) u krvi – za čitavih 19 odsto!

Ukoliko vam ni ovo nije dovoljan argument u prilog treningu sa tegovima, evo još jednog – životno važnog. Na osnovu opsežne ankete sprovedene u Americi , čiji su rezultati objavljenji u žurnalu Preventivna medicina, zaključeno je da su starija lica koja su obavljala trening snage makar dva puta sedmično imala 46% manju stopu smrtnosti od onih koja to nisu. Naravno, ovaj podatak ne možemo čitati jednoznačno jer je imao veze i sa društvenim statusom i drugim životnim navikama ispitanika, međutim jasno je da su lica koja prepoznaju važnost treninga snage generalno samosvesnija u pogledu vođenja zdravijeg životnog stila.

Ali ja ne želim da budem nabildovana!

Da, da, jasno mi je. Džabe sve blagodeti treninga sa tegovima ako kao rezultat istog zamišljamo ženskog Arnolda Švarcenegera. Ovde moramo naglasiti jednu stvar: trening sa tegovima ne podrazumeva isključivo bodibilding. Kao što smo već pomenuli, tegovi su sastavni deo modernih koncepata funkcionalnih fitnes programa. Postoje dva načina treniranja sa tegovima koji neće dovesti do preterane hipertrofije (uvećanja) mišića, ali će svejedno doprineti jačanju fizičkih sposonosti i popravljanju telesnog izgleda:

1. Trening snage. Ovakav trening se obavlja sa većim težinama a manjim brojem ponavljanja u okviru serija. Zahvaljujući tome, dovodi do porasta snage ali bez preteranog povećanja mišićne mase. U okviru treninga snage, na prvom mestu su funkcionalne vežbe koje angažuju veće mišićne grupe, poput čučnja, vučenja i raznih varijanti potisaka.

2. Kardio trening sa tegovima. U ovom slučaju, koriste se manje težine i veći broj ponavljanja. Obično se koncipira kao tzv. kružni trening koji uključuje više različitih vežbi koje se rade jedna za drugom. Ovakav vid treninga je odličan za “zatezanje” i ima sjajne metaboličke efekte, drugim rečima sjajan je za mršavljenje.

Zaključak

Videli smo da otpor koji većina žena ima prema treningu sa tegovima nije zasnovan ni na čemu drugom nego na predrasudama koje su prisutne u našem društvu već duže vremena. Na sreću, stvari se polako menjaju poslednjih godina. Naravno, ne želimo da impliciramo da je trening sa tegovima najbolji trening sa svaku osobu. Najbolji vid treninga je uvek individualna stvar i zavisi od mnogo faktora. Međutim, sigurni smo da pravilno osmišljeni i dozirani rad sa tegovima ima mesta u svačijem trening režimu, nezavisno od pola, godina ili zdravstvenog statusa.
Najjači adut smo ostavili za kraj. Ako ste se pitali koje su vežbe najbolje za zadnjicu – pogledajte devojke i žene koje redovno rade čučanj i vučenja sa tegom. Samo će vam se kazati.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.