Iskreno, nisam veliki ljubitelj termina “detoksikacija”. Kad mi neko spomene da “čisti” telo odmah se setim dubokih klizmi koje dajemo našim pacijentima. Ni malo prijatna slika. Sledeća asocijacija su mi nazovi super šejkovi, “smoothies” koji bi sad kao trebali da me oslobode svega štetnog u mom organizmu.

Kao da je naš organizam bespomoćan i sad mu treba naša pomoć da bi radio ono što vrlo efikasno radi još od pre našeg rođenja. Bubrezi, creva, jetra… Čemu onda oni služe? Kroz bubrege izbacujemo sve štetno i rastvorljivo u vodi. Jetra takođe nije loša u tome da nas oslobađa toksina, naročito onih rastvorljivih u mastima. Jetra je glavna laboratorija u kojoj se svakog minuta odvije preko 5000 reakcija od kojih većina spada u „detoksikaciju“. Suština postojanja crevnog sistema je da nas oslobodi od svega što ne valja. Već u prvim godinama studija sam naučila da je naš organizam veoma vešt i efikasan u oslobođanju našeg tela od toksina, pa su mi se sve te „detox tehnike“ činile po malo, pa recimo, bar nepotrebne ako ne i neprijatne (setite se klizme). Ukratko, vrlo sam skeptična po pitanju detoksikacije od prvog dana od kad sam čula za tu ideju. Ipak, odabrala sam baš tu temu za prvi mesec mog bloga. A evo i zašto…

Naš organizam jeste sjajan. Ko god da ga je napravio, da li slučaj ili viša sila, znao je šta radi. Mi imamo neverovatne sposobnosti da preživimo i to veoma uspešno sve što sebi namećemo kroz dosadu, nerad, nebrigu, neznanje. Šta mi sve unesemo u taj naš organizam, a on jadan, šta će, detoksikuje od jutra do sutra. Te šećeri, te trans masti, te alkohol, nekoliko desetina toksina iz cigara, te aerozagađenje, hormone, antibiotike iz mesa… teško ću se i setiti čemu sve izlažemo naš organizam, svesno ili nesvesno… Jeste, imamo efikasne sisteme detoksikacije, ali imamo i efikasne sisteme zagađenja. Mnogo efikasnije nego pre 100 godina. I zaista možda našem organizmu treba pomoć, mali odmor, prijateljska ruka, da obradi sve štetno što unesemo. Možda bi stvarno s vremena na vreme mogli da počastimo naš organizam, bubrege, jetru i creva jednim dobrim čišćenjem, nečim što će ga rasteretiti tovara modernog života.

Savremen svet nam daje načine kako da unosimo toksine, ali tehnike detoksikacije dolaze iz davnih vremena. Sve je to već viđeno i isprobano, dakle provereno i bezbedno.

Evo par predloga kako da pomognete svom organizmu:

Povećajte unos vode.

Efikasnost gore spomenutih bubrega zavisi od unosa tečnosti. Povećajte unos vode da bi vaši bubrezi bolje radili. Ukoliko nemate hroničnu bolest bubrega ili srca slobodno možete piti i 5l vode na dan. Neka to bude uglavnom flaširana voda proverenog kvaliteta. Možete piti vodu i sa sopstvenog glečera ukoliko vodu zamrznete pa na suncu odmrzavate. Nešto od tečnosti mogu biti i čajevi, pravi biljni. Čajevi će malo pospešiti diurezu (izlučivanje tečnosti) a mnogi od njih imaju i lekovita dejstva odnosno dobri su antioksidanti. I koju god od sledećih tehnika detoksikacije da radite, morate povećati unos tečnosti na minumim 3l (btw. to je normalan unos tečnosti samo su retki oni koji zaista toliko piju).

Izbacite saharozu i hidrogenizovane masti.

jer su oni definitvno najčešći zagađivači naše unutrašnje sredine. Planiram da dosta pričam o ovim zločincima, ali u ovom kontekstu dovoljno je reći da ćete puno uraditi za svoj metabolizam ukoliko šećere zamenite vlaknima, a loše masti dobrima. U praksi to znači da izbacite sve iz pekare, da se držite dalje od torti i kolača, svega prženog na ulju. Posle tri dana takve ishrane bićete kao novi. Nadutost koju inače osećate će nestati, stolica će biti češća ili bar redovna, a vi ćete se osećati lagano i pokretno. Ono što je suština u promeni ishrane jeste da poboljšate rad creva. Iako nerado pričamo o pražnjenju creva, realnost jeste da je ovo najefikasniji način da se oslobodimo većine toksina iz našeg organizma. Vlakna iz hrane i voda pomoćiće da naša creva rade brže i da se sa zidova polako oljušte slojevi hrane (naročito mesa) i da se oslobodimo viška koji nam često stvara nelagodnosti. Naravno što više stolica imate potrebno je da pijete što više vode kako ne biste dehidrirali.

Jedite organsku hranu.

U Srbiji imamo velik problem sa definicijom i kontrolom organske hrane, tako da ovaj savet uzmite sa rezervom. Lično smatram organskom hranom sve što dolazi sa polja poznanika mojih prijatelja sa sela. Možda nije 100% organsko ali je svakako zdravije od klasike iz supermarketa. Ako imate načina da dođete do neprskane hrane koja raste na nezagađenom zemljištu, samo napred.

Isperite nos.  Drevna tehnika ispiranja nosa neti posudama polako ali sigurno dolazi i u naše krajeve. Iako je mnogima od nas dobro poznata, vidim da većina mojih poznanika malo zazire od sipanja tečnosti u nos. A da samo znaju kakav je sjajan osećaj prodisati posle ispiranja nosa, ne bi se odvajali od svoje neti posudice. Koliko ja znam posude se sada mogu kupiti i u bolje opremljenim apotekama. Rastvor soli možete sami napraviti. To bi trebao da bude 1% rastvor morske soli. Voda bi trebala da bude mlaka. Tehniku ne treba primenjivati ukoliko ste bolesni, a nakon ispiranja nosa ne bi trebali da legnete u krevet ili da izađete na hladan vazduh minimum 2 sata. Posmatrano čisto fizički, nosna sluznica se ovakvim čišćenjem oslobađa nagomilane prašine i prljavštine i vazduh prolazi kroz nos bolje, efikasnije se čisti i zagreva. Potcenjujemo naš nos ako ga smatramo samo ulazom za vazduh. On je važan „organ“ našeg imuniteta i mnoge su studije pokazale da baš u poremećaju funkcije sluznice nosa leži uzrok mnogih alergijskih bolesti.

Idite u saunu, ako već ja ne mogu. Na žalost zbog niskog pritiska teško podnosim vlažne saune. Suve , infracrvene su mi ok, ali nešto mi nisu kao one „prave“. Ljubitelji saune će vam ispričati kakav je to sjajan osećaj kad se dobro iznojite i onda istuširate (hladnom) vodom. Suština benefita saune jeste u oslobađanju toksina znojenjem. Naša koža je potcenjeni organ detoksikacije. Dobar piling i sauna mogu da vas oslobode toksina a da pri tom još i uživate. Za zabavu (ili za zdravlje, kako već želite da definišete) isprobajte različite saune, kombinujte ih sa bazenom pa javite kako je bilo… Ja ću dotle znoj da proizvodim sledećom tehnikom detoksikacije.

Vežbanje je majka detoksikacije. Mentalne i fizičke. Bar za mene. Ne samo da se bolje osećam dok vežbam, već je i osećaj nakon dobrog treninga neprocenjiv. A nekako i zdravije jedem kad treniram. Nešto mi ne ide junk food i vežbanje. Više me grize savest da jedem pomfrit kad redovno vežbam… ali nije sad to tema. Dakle detoksikacija kroz vežbanje. Slično sauni znojenjem tokom vežbanja se oslobađamo toksina. Ali i toksina u glavi. Neprijatnih misli i osećanja, briga, nekako svega toga se oslobodim tokom i posle mojih ketlbelčića… Nađite aktivnost koja vam prija i navalite!

Meditirati  možete i dok jedete salatu, pijete vodu, dok ste u sauni i tokom ili nakon treninga. Načina meditacije ima puno ili ima jedan zavisi od toga šta ko podrazumeva pod meditacijom. Lično smatram da je svaka svesnost u sadašnjem momentu trenutak meditacije. A život u sadašnjem momentu svakako priprada detoksikaciji. Uma, ali i tela jer naše telo je ogledalo naših misli. I da ne uđem previše u filozofiju, ako niste do sad probali da meditirate, probajte. I ako mislite da nemate vemena od dece posla i slično, onda će to možda biti pravi znak da vam je detoksikacija, mentalna i fizička, neophodna.

Slobodno postavite pitanja našim autorima u polju za komentar na dnu ove strane. Učestvujte u kreiranju magazina zajedno sa nama.